EMBARGO - DINSDAG 12 MAART

Een robot die de mensheid helpt culturele diversiteit te bewaken

Fotografisch kunstenaar Jimmy Nelson presenteert de ‘Preservation Robot’ op Technologie Festival SXSW

Een zelfstandige technologie die homogenisering bestrijdt door het massaal bewaren en verspreiden van de wereldwijde rijkdom aan inheemse culturen

Austin, TX, 12 Maart 2019 – Tijdens South by Southwest Interactive Festival in Austin (Texas) de ‘Preservation Robot’ onthuld. De ‘Preservation Robot’ is de eerste technologie ooit die autonoom zijn (digitale) pijlen richt op de culture homogenisering als gevolg van de steeds groter wordende verspreiding van de Westerse cultuur. De robot, live ‘losgelaten’ op het SXSW podium, plaatst onophoudelijk een stortvloed aan foto’s van inheemse culturen in de open ruimten van het internet in een poging om deze beelden overal ter wereld in online searches op te laten ‘poppen’. De ‘Preservation Robot’ gebruikt de kracht en de verregaande verspreiding van het internet tegen zichzelf door de Westerse wereld te confronteren met de  schoonheid van culturele identiteit. Dit is fotografisch kunstenaar Nelson’s antwoord op homogenisering.

Nelson is de afgelopen dertig jaar tot de verste uithoeken van de wereld doorgedrongen om in contact te komen met de laatste nog bestaande inheemse culturen en deze vast te leggen met zijn camera. In zijn ogen is het wereldkundig maken van de rijkdom en verscheidenheid van inheemse culturen een uitgelezen manier om hun tradities en levensstijl te bewaken. Ook stimuleert het culturele diversiteit in brede zin, hetgeen de mens bijzonder en uniek maakt.

Nelson die de afgelopen decennia een zorgwekkende afname aan culturele diversiteit heeft waargenomen, gebruikt de ‘Preservation Robot’ om dit proces te bestrijden. Door het internet tegen zichzelf te laten keren. Letterlijk.

Bekijk deze video om uit te vinden hoe de ‘Preservation Robot’ werkt:

Hqdefault

Bezoek de website hier

‘’De afname van culturele diversiteit lijkt misschien een minder ernstig probleem dan andere mondiale vraagstukken. Maar de wereldwijde uitholling van culturele identiteit en het bijhorende verlies van tradities en gebruiken heeft vergaande en indringende gevolgen voor ons allemaal. Inheemse cultuur is zichtbaar ondervertegenwoordigd – en wordt ook nog eens vaak verkeerd weergegeven. Daarom neem ik duidelijk stelling met de lancering van de ‘Preservation Robot’ en maak ik gebruik van technologie voor het bestrijden van homogenisering.’’

Jimmy Nelson, fotografisch kunstenaar

Een team van creatieven en data wetenschappers – waaronder Bas Korsten,  J. Walter Thompson Amsterdam’s creatieve directeur en de drijvende kracht achter ‘The Next Rembrandt’ – hebben hun krachten gebundeld en zijn met een oplossing gekomen voor het homogeniseringsprobleem en het onderbelichte debat over het behoud van culturele diversiteit.

“Je zou kunnen beweren dat de Westerse cultuur de wereld in z’n houdgreep houdt. Wij – werkzaam in de tech en reclame sector – propageren deze zelfde cultuur. Dit maakt het idee om technologie – precies dat wat de culturele diversiteit bedreigt – tegen zichzelf te laten keren zo fascinerend. Dit vormt de ratio achter de ‘Preservation Robot’. Een robot die mensen helpt hun culturele identiteit te bewaken. Een uniek project voor een unieke fotograaf.’’

Bas Korsten, Creative Partner, J. Walter Thompson Amsterdam

De beelden die de Preservation Robot verspreidt over het web zijn foto's van sommige van de meest prachtige maar ook bedreigde inheemse culturen in de wereld. Nu is dit nog Jimmy Nelson's eigen werk, maar in de nabije toekomst zullen dit ook beelden zijn van andere fotograven, via de Jimmy Nelson foundation, een groep dat nieuw talent vindt, ondersteunt en in staat stelt om inheemse culturen te fotograferen en vast te leggen vanuit hun eigen perspectief.

Meer informatie over de werking van de ‘Preservation Robot’

De ‘Preservation Robot’ is een technologie die non-stop en autonoom bezig is met het vergroten van de online culturele diversiteit en als doel heeft licht te werpen op de nadelige gevolgen van culturele homogenisering.

01.  Het vinden van open ruimten

De ‘Preservation Robot’ creëert open ruimten voor het uploaden van foto’s van Jimmy Nelson. Ruimten op sociale media als Reddit en Twitter en gratis cloud platforms als IMGUR en TinyIMG.

02.  Aanmaken van accounts

De robot gebruikt deze accounts vervolgens voor het uploaden van foto’s van inheemse culturen met al hun glorie en folklore.

03.  Search Engine Optimization (SEO)

Het script, de drijvende kracht achter de robot, is ontwikkeld in samenwerking met SEO-experts. Dit betekent dat de ‘geüploade culturen’ meer en meer prominent een plek zullen krijgen in uiteenlopende zoekresultaten van zoekmachines waar dan ook ter wereld.

04.  Upload voltooid– Geolocatie

Als een upload is voltooid zendt het een ‘ping’ met data naar de ‘Preservation Robot’s’ eigen website preservationrobot.com. Deze ping bevat informatie als de foto URL, geolocatie van de gebruikte platformserver van de geüploade foto’s en nog veel meer. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt voor het up-to-date houden van een interactieve globe die real-time de progressie van het ‘Preservation Robot’ project weergeeft.

05. Een platform gebouwd voor groei

De robot is ontwikkeld als een platform dat zichzelf zal blijven verbeteren in al haar upload, deel en SEO functies.

Afmetingen Preservation Robot: hoogte (30 cm), diepte (27 cm) en breedte (27

Download images here (campaign image & robot)

Download images here (examples of the images spread by The Preservation Robot)

Download images here (from the website)

Download images of spokespeople

Jimmy Nelson Bas Korsten

Download High Resolution images:

JIMMY NELSON – PRESERVATION ROBOT CREDIT LIST

Motion Graphics: Tim Arnold

Sound Design: Tim Arnold

About Jimmy Nelson

Jimmy Nelson (UK, 1967) started working as a photographer in 1987. Having spent ten years at a Jesuit boarding school in the North of England, he set off on his own to traverse the length of Tibet on foot (1985). The journey lasted two years and upon his return his visual diary, featuring revealing images of a previously inaccessible Tibet, was published.

Soon after (1987) he was commissioned to cover a variety of culturally newsworthy themes for many of the world-leading publications ranging from the Russian involvement in Afghanistan and the ongoing strife between India and Pakistan in Kashmir to the beginning of the war in former Yugoslavia.

In early 1994 he and his Dutch ex-wife Ashkaine Hora Adema produced Literary Portraits of China. A coffee-table book about all indigenous cultures in China and their translated literature. From 1997 onwards, Jimmy undertook commercial advertising assignments for many of the world’s leading brands. Meanwhile, he spent his whole life accumulating images of indigenous cultures.

In 2010 he began his journey to create the artistic document that became Before They Pass Away, which was published in October 2013. Its success and the responses to it have enabled and encouraged Jimmy to continue this journey. In October 2018, Nelson published the first interactive book Homage to Humanity, for which he visited another unique 34 indigenous cultures around the globe. The book is accompanied by the 2019 Webby Award-winning mobile application that makes it possible to scan every image in the book and bring them to life with exclusive films, interviews and 360 ̊ film material. This allows people to see the making of the work and to understand the process behind it.

Today Jimmy is using an 8x10 analogue plate camera to bring the project to its next level. Jimmy strongly believes that if you change the way you look at people, the people you look at change. And if that change is powerful enough, it will gather momentum to affect the whole of humanity. A message that today he is promoting through talks at international conferences and museum exhibitions. With the proceedings of his art projects, the Jimmy Nelson Foundation was set up to take it a step further in supporting the communities on the ground.